|
|
|
Gå vejen selv og vis retningen....04-10-2019
En kvinde bragte sin søn til Gandhi, som spurgte, hvad hun ville. ”Jeg vil bede dig om at få ham til at holde op med at spise sukker,” svarede hun. ”Kom tilbage med drengen om et par uger” svarede Gandhi. To uger senere kom kvinden tilbage med sin søn. Gandhi vendte sig mod drengen og sagde, ”Hold op med at spise sukker.” Kvinden så overraske ud og spurgte: ”Hvorfor skulle jeg vente to uger på, at du sagde det?” ”For 2 uger siden spiste jeg selv sukker,” svarede Gandhi.
Er du specifik nok, når du sætter mål?02-10-2019
Bliv god til at sætte de rigtige mål! I NLP anvender vi teknikken SMARTØF, når vi sætter mål for vores ønsker og behov. S’et i SMARTØF står for, at målet skal være specifikt formuleret. Se nedenstående lille historie, og hvor galt det kan gå, når du ikke er specifik ved formulering af dine mål.
En lille sød ønskefe! En fe sagde til et ægtepar: "Fordi I har været gift i 35 år, skal I få et ønske opfyldt hver. "Jeg ønsker at rejse verden rundt med min kære mand" sagde konen. Feen svang sin tryllestav og vupti dukkede to billetter op. Nu var det mandens tur til at få opfyldt sit ønske. Han tænkte sig lidt om og sagde:" "Sådan en chance får man kun én gang. Jeg beklager skat, men jeg ønsker en kone, som er 30 år yngre end mig". Vupti, så var han 90 år.
Hvor søger du ude eller hjemme ?02-10-2019
En Sufi-mystiker der underviste sin elever på en sjov og utraditionel måde anvendte følgende historie til sine elever: En mand, som har mistet sin nøgle og leder efter den midt om natten under en gadelampe. Så kommer en kvinde, der spørger ”Hvad laver du?” Han svarer ” Jeg leder efter min nøgle” Hun spøger ”Hvor har du tabt den?” Han svarer ”Inde i huset” Hun svarer ”Hvorfor leder du efter den ude på gaden?” Han svarer ”Fordi der er mørkt inde i huset”
Vi er tilbøjelige til at lede uden for os selv - istedet for at lede inde i os selv <3
Netop NLP d. 2 oktober 2019 Overbevisninger - fra en generation til en anden - husskaden14-03-2019

I dag står min søn og jeg og kigger ud af vinduet på to duer, der bygger redde i vores birketræ. Og i det samme flyver en husskade væk fra birketræet. Jeg tænker straks, bare den ikke tager duernes æg, og fortæller min søn om, hvordan skaden tager andre fugles æg og herunder sangfuglenes. Min søn siger "det er nok derfor den hedder en skade". Herved vækker han min nysgerrighed og jeg googler, "hvorfor en skade hedder en skade" og finder nedenstående information fra Dank Ornitologisk Forening. Efter at have læst det, indser jeg hurtigt, at jeg havde videregivet "Fake News" til min søn, da han opfatter den negativt 😉 Jeg har idag - igen lært - hvordan overbevisninger - også falske - vidregives fra generation til generation - og hvor vigtig det er, at jeg blive ved med at være nysgerrig 🙂 Dansk Ornitologisk Forening skriver: Skader skader? Det vidste du næppe om skaderne i haven og i naturen På den ene side står den vrede nabo: Nu har skaden tømt solsortens rede for æg. Og snart er der ingen sangfugle tilbage i hans have.... Nu kan det snart være nok! På den anden side viser videnskabelige undersøgelser det modsatte. Skaderne har ingen negativ betydning for antallet af småfugle i haverne, snarere en positiv! Nogle gange er naturen lidt mere kompliceret end det, man umiddelbart oplever med sine e Metafor Ørnen TRO27-02-2019
Metafor Ørnen TRO Skrevet af Inger Christiansen, Netop NLP i Hareskoven d. 27 februar 2019
Del 2 af metaforen ”Ørne HÅB”, der er vokset op i en hønsegård hos hjemme hos Asger.
Nu var HÅB klar over den var en ørn og måtte se i øjnene, at den på et eller andet tidspunkt måtte sige farvel til hønsegården. Den var ikke helt tryg ved det og det tog flere uger før den for alvor turde blive uden for de trygge rammer. De andre høns i hønsegården var heller ikke så søde, da hønsene syntes HÅB så underlig ud og havde på måder en lidt anderledes adfærd, og når Asger kom med føde, måtte HÅB pænt vente til sidst, før den kunne få mad. Hver dag blev HÅB længere tid ude og kom kun hjem for at overnatte i hønsegården. De andre ørne var ved at vænne sig til at Håb også var en del af ørneflokken ved den nærliggende sø. Håb øvede sig hver dag i at finde sin egen føde og efterlignede de andre ørne. Den iagttog hvordan de fangede føden, hvordan de svævede med vinden og hvordan de interagerede. På trods af HÅB efterhånden kunne efterligne det meste af den adfærd de andre ørne udviste, valgte HÅB alligevel at tage hjem til Nr 5 ud af 5 NLP kerneteknikker13-09-2018 
Begrænsende overbevisninger (nr 5 af 5 kerne teknikker i NLP til selvudvikling). Alle vores overbevisninger gør os til unikke personer med helt unikke syn på verden. Vores overbevisninger er et komplekst spind af tanke mønstre, vi har opsamlet gennem vores opvækst og kultur. Nogle at vores overbevisninger støtter os, mens andre begrænser os. De begrænsende overbevisninger kan forstærke negative adfærds- og tanke mønstre og påvirker derfor også den måde vi interagere med andre mennesker på. Eksempel: En pige får af vide, at hun ligger ”under gennemsnittet” mange gange gennem sin skolegang. Og måske ender pigen med at tro: ”jeg er dum”. Problemet med overbevisningerne er, at vi ikke stiller spørgsmål tegn ved dem, med mindre vi bliver bevidste om dem. I ovenstående eksempel lever personen udvidende videre, og hun vil ubevidst lede efter beviser, der bekræfter hendes overbevisning. Med andre ord, hvis jeg har en overbevisning om, at jeg er dum, vil jeg i voksenlivet ubevidst lede efter tegn på at bekræfte dette, også selvom det ikke er sandt. Fx tolkes en begivenhed på arbejdet, på følgende måde: Min chef snakker mere med min kollega end mig, fordi min chef syntes jeg er dum. Og i virkeligheden kan der være mange grunde til, at chefen taler mere med kollegaen – mås Nr 4 ud af 5 NLP kerneteknikker13-09-2018 
Ankring (nr 4 af 5 kerne teknikker i NLP til selvudvikling) Ankrings-teknikker i NLP anvendes til at skabe ressourcefulde indre tilstande, der i fremtiden kan udløses efter behov. Kender du Pavlov, der skaber et link mellem lyden af en klokke og udskillelse af spyt i hundes mund. Ved gentagne gange at forbinde lyden af en klokke med fordring af hundene, fandt Pavlov ud af, at han til sidst bare kunne ringe med klokken (stimuli) så ville hundene begynde at savle (respons), selvom de ingen mad fik. Pavlov opdagede, at der var to måder at oprette ”linket”. Den ene var gennem gentagelse mellem stimulus og respons. Den anden er at skabe en forbindelse mellem en intens indre tilstand til en bestemt stimulus. F.eks. personer, der kan huske detaljerne i en stærk følelsesmæssige oplevelse, danner hurtigere linket mellem stimuli og respons. Kan du huske en melodi fra din ungdom (stimuli), du forbinder med en god oplevelse (respons)? Har du en indre følelse (fx boblen i maven) (stimuli) forbundet med det at være nyforelsket (respons)? Hvordan reagerer du (respons), når du ser Dannebrog under en landskamp i parken (stimuli)? Hvis ovenstående situationer skaber en respons hos dig - er disse ankre, der både kan være billeder, lyde eller krops-fornemmelser. Prøv selv at finde nogle situationer, hvor du får en god følelse indeni - Jeg kan fx huske en situation fra min barnd Ægteskab04-09-2018
Hvis du søger kærligheden for at føle dig tryg og elsket – så garanterer jeg dig for, at du kommer til at føler dig utryg og uelsket, når du får den! Hvis du tror, at du udelukkende kan få tryghed og kærlighed gennem en partner – så bliver du afhængig af din partner og deres for godt befindende – med andre ord – du kommer til at leve i et fængsel. Det er utrolig vigtigt at vi kan sørge for vores egen næring, så vi føler os trygge og værdifulde i vores eget selskab – først der, er vi i virkeligheden klar til at gå ind i et sundt forhold til en partner. Dramatrekant og politik04-07-2018
Dramatrekabten beskriver sociale og psykologiske spil mellem grupper eller enkel individer af mennesker.
Drama trekanten består af tre roller - en forfølger, en redder og et offer. Jo mere bevidste vi bliver om spillene i dramatrekanten - jo nemmere er de at stoppe, da de ofte dræner os for energi.
Et overordnet eksempel på spil i dramatrekanten er politik (Christiansborg), og som ofte forekommer, såvel fra den blå bloks side, som fra den røde bloks side:
Den blå blok (redder) beskylder den røde blok (forfølger) for at tage pengene fra borgerne (ofre) Den røde blok (redder) beskylder den blå blok (forfølger) for at behandle de svage (ofre) dårligt. I begge tilfælde bliver vi som vælgere betraget som ofre....
Netop NLP har netop oprettet nye aftenkurser i dramatrekanten for andet halvår af 2018. Yderligere information og tilmelding kan ske på www.netopnlp.dk. En videnskablig guide til at sige nej til fristelser!05-10-2017  I NLP uddannelserne arbejder vi metamodellen, når vi ønsker at støtte andre i deres forandrings arbejde. Modellen består af forskellige kategorier, der repræsenterer forskellige sprogmønstre. Vi lærer at lytte efter disse sprogmønstre og stille de rigtige spørgsmål til dem. Metamodellen kan også med stor fordel bruges i forhold til os selv og vores egne indre sprogmønstre -den kan gøre os bevidste, således at vi kan om-programmere vores egen indre dialog. Et forskningsresultat, der understøtter denne antagelse er udført af Journal of Consumer Reseach. Forskningsresultatet viser hvor vigtigt det er at vi får ryddet op i vores "egne indre sprogmønstre" så som "Jeg kan ikke". Når vi anvender sætningen "jeg kan ikke" ligger der ofte skyld og skam bagved, og vi føler os fastlåste - med andre ord, vi har ikke nogle valgmuligheder. I undersøgelsen anvendte forskerne 120 studerende, som blev inddelt i 2 grupper. Den første gruppe blev instrueret i at sige til sig selv "jeg kan ikke" når de mødte en fristelse. Den anden gruppe blev derimod instrueret i at sige "jeg gør det ikke" når de mødte en fristelse. Herefter fik de studerende udleveret et spørgeskema, og da det var udfyldt fik de af vide at undersøgelen var afsluttet. I virkeligheden startede forsøget først her, da forsker <
1
2
3
4
5
6
7
>
|
|
|
|
|