|
|
|
Nr 4 ud af 5 NLP kerneteknikker13-09-2018
Ankring (nr 4 af 5 kerne teknikker i NLP til selvudvikling) Ankrings-teknikker i NLP anvendes til at skabe ressourcefulde indre tilstande, der i fremtiden kan udløses efter behov. Kender du Pavlov, der skaber et link mellem lyden af en klokke og udskillelse af spyt i hundes mund. Ved gentagne gange at forbinde lyden af en klokke med fordring af hundene, fandt Pavlov ud af, at han til sidst bare kunne ringe med klokken (stimuli) så ville hundene begynde at savle (respons), selvom de ingen mad fik. Pavlov opdagede, at der var to måder at oprette ”linket”. Den ene var gennem gentagelse mellem stimulus og respons. Den anden er at skabe en forbindelse mellem en intens indre tilstand til en bestemt stimulus. F.eks. personer, der kan huske detaljerne i en stærk følelsesmæssige oplevelse, danner hurtigere linket mellem stimuli og respons. Kan du huske en melodi fra din ungdom (stimuli), du forbinder med en god oplevelse (respons)? Har du en indre følelse (fx boblen i maven) (stimuli) forbundet med det at være nyforelsket (respons)? Hvordan reagerer du (respons), når du ser Dannebrog under en landskamp i parken (stimuli)? Hvis ovenstående situationer skaber en respons hos dig - er disse ankre, der både kan være billeder, lyde eller krops-fornemmelser. Prøv selv at finde nogle situationer, hvor du får en god følelse indeni - Jeg kan fx huske en situation fra min barnd Ægteskab04-09-2018
Hvis du søger kærligheden for at føle dig tryg og elsket – så garanterer jeg dig for, at du kommer til at føler dig utryg og uelsket, når du får den! Hvis du tror, at du udelukkende kan få tryghed og kærlighed gennem en partner – så bliver du afhængig af din partner og deres for godt befindende – med andre ord – du kommer til at leve i et fængsel. Det er utrolig vigtigt at vi kan sørge for vores egen næring, så vi føler os trygge og værdifulde i vores eget selskab – først der, er vi i virkeligheden klar til at gå ind i et sundt forhold til en partner. Dramatrekant og politik04-07-2018
Dramatrekabten beskriver sociale og psykologiske spil mellem grupper eller enkel individer af mennesker.
Drama trekanten består af tre roller - en forfølger, en redder og et offer. Jo mere bevidste vi bliver om spillene i dramatrekanten - jo nemmere er de at stoppe, da de ofte dræner os for energi.
Et overordnet eksempel på spil i dramatrekanten er politik (Christiansborg), og som ofte forekommer, såvel fra den blå bloks side, som fra den røde bloks side:
Den blå blok (redder) beskylder den røde blok (forfølger) for at tage pengene fra borgerne (ofre) Den røde blok (redder) beskylder den blå blok (forfølger) for at behandle de svage (ofre) dårligt. I begge tilfælde bliver vi som vælgere betraget som ofre....
Netop NLP har netop oprettet nye aftenkurser i dramatrekanten for andet halvår af 2018. Yderligere information og tilmelding kan ske på www.netopnlp.dk. En videnskablig guide til at sige nej til fristelser!05-10-2017 I NLP uddannelserne arbejder vi metamodellen, når vi ønsker at støtte andre i deres forandrings arbejde. Modellen består af forskellige kategorier, der repræsenterer forskellige sprogmønstre. Vi lærer at lytte efter disse sprogmønstre og stille de rigtige spørgsmål til dem. Metamodellen kan også med stor fordel bruges i forhold til os selv og vores egne indre sprogmønstre -den kan gøre os bevidste, således at vi kan om-programmere vores egen indre dialog. Et forskningsresultat, der understøtter denne antagelse er udført af Journal of Consumer Reseach. Forskningsresultatet viser hvor vigtigt det er at vi får ryddet op i vores "egne indre sprogmønstre" så som "Jeg kan ikke". Når vi anvender sætningen "jeg kan ikke" ligger der ofte skyld og skam bagved, og vi føler os fastlåste - med andre ord, vi har ikke nogle valgmuligheder. I undersøgelsen anvendte forskerne 120 studerende, som blev inddelt i 2 grupper. Den første gruppe blev instrueret i at sige til sig selv "jeg kan ikke" når de mødte en fristelse. Den anden gruppe blev derimod instrueret i at sige "jeg gør det ikke" når de mødte en fristelse. Herefter fik de studerende udleveret et spørgeskema, og da det var udfyldt fik de af vide at undersøgelen var afsluttet. I virkeligheden startede forsøget først her, da forsker Hulelignelsen05-11-2016
Hulelignelsen af Platon (Sokrates) fra Wikipedia
Man må forestille sig en flok fanger, der har været lænket fast dybt inde i en hule siden deres barndom. Ikke kun deres lemmer, men også deres hoveder er fastholdt af lænkerne, så deres øjne er rettet fast mod bagvæggen. Bag fangerne er der et enormt bål. Mellem bålet og fangerne er der en hævet vej, og hen ad den bærer nogle mænd figurer af forskellige dyr, planter og andre ting. På bagvæggen danner figurerne skygger, som fangerne er intenst optaget af. Det er også sådan, at når én af figurbærerne taler, så får ekkoet fra bagvæggen fangerne til at tro, at ordene kommer fra skyggerne. Fangerne er optaget af noget, der kunne ligne en leg, set fra vores synspunkt, nemlig at give figurerne navne, efterhånden som de passerer. Det er imidlertid den eneste virkelighed, de kender, selv om de blot ser på skygger af billeder. Antag nu, at en af fangerne bliver frigivet og tvunget til at rejse sig og vende sig om. Deres øjne vil blive blændet af lyset fra bålet, og figurerne, der passerer forbi, vil se mindre virkelige ud end deres skygger på bagvæggen. Det går på samme måde, hvis han bliver trukket ud af hulen til sollyset, hvor hans øjne vil blive blændet i en grad, så han intet kan se. Først vil han bl Hvorfor rapport er så vigtig!25-09-2016 En god illustration er, da Robert Dilts fortæller historien om, hvordan han lærte metamodellen. Han studere på universitetet og startede med at gå til forelæsninger hos Richard Bandler. Og i anden lektion, der varede 2 timer, blev han præsenteret for metamodellen. Den gang indeholdt NLP værkstøjskassen ikke rapport, og da han mødte op i 3 lektion, kom han samt mange andre afviste studerende, der havde forsøgt sig med metamodel spørgsmål i deres familie og vennelag.
Skal vi danse ?08-05-2016
Anita er 13 år, og sidder og keder sig i matematik timen. Alt hvad læren siger er tom snak og det interesseret hende overhovedet ikke. Hun er heller ikke vild med kammeraterne. Hendes tanker flyver hen på danseinstituttet, hvor hun skal hen efter skole. Hun er glad for at komme der og ikke mindst fordi hun har fået nogle rigtig god venner derhenne. Hun forestiller sig den kommende dansetime, hun skal trænes dansetrinnene sammen med sin venner. Hun hører musikken for sit indre øre og det føles godt i hele kroppen og hun begynder at side uroligt på stolen. Sådan begynder Anitas HIP HOP eventyr.
3 år efter Anita er startet med at danse, begynder hun at skabe sine egne danse forestillinger. Anita føler en stor motivation og inspiration i at skabe nye danse. Nu har hun har fundamentet i orden og er nu klar til at gøre sig fri af grundtrinene og skabe noget helt nyt. Anita har nu så stor glæde ved dansen og beslutter, at hendes liv skal være fyldt af dans – skal det ikk ? Hun bliver inspireret og motiveret af noget større og vågner hver morgen taknemlig og ydmyg. Hun er lykkelig over hun kan følge sin passion og er samtidig bevidst, om at undersøge de underliggende motiver. For det er vigtig for Anita at motiverne bag er i orden.
Hun føler sig nu så god til at danse, at hun begynder at undervise rundt i landet på forskellige d Tør du tage fejl?25-03-2016 Hr. Jensen er en ganske særlig dansker og alligevel ikke… Han står nu ved indgangen til Palads til årets store biograf premiere sammen med alle de andre kendisser. Han er nu en kendt og anerkendt videnskabsmand folk lytter til. Han føler sig stolt og elsket af hele befolkningen. Hr. Jensen er kendt fra TV-avisen, hvor han sidste år forudsagde vejret for den kommende sommer med stor præcision. Han prognose holdt og alle var meget imponerede. Hr. Jensen mener, at prognoser er et resultat af et grundigt stykke videnskabeligt arbejde, og hvis vejret bliver analyseret til bunds – så kan selv det forudsiges med stor præcision. Hr Jensen bryder sig ikke om uvished, som han opfatter som sjusk. Hr. Jensen har igennem hele vinteren studeret og analyseret sit datamateriale og nået frem til følgende konklusion: denne sommer bliver en af de bedste i Danmarks historie. Han gennemgår datamaterialet atter en gang og finder ingen fejl i sine vurderinger. Hr. Jensen bryder sig ikke om at lave fejl, så alt er grundigt gennemarbejdet og altid gennemlæst mindst 2-3 gange. Dagen kommer, hvor en journalist fra TV-avisen atter engang inviterer Hr. Jensen i studiet til et interview om den kommende sommers vejr. Han glæder sig meget, og forestiller sig, al den opmærksomhed og anerkendelse befolkningen vil give ham. Hr. Jensen tager en taxa ind til TV-byen og gennemgår i hovedet de svar han ø <
1
2
3
4
5
6
7
8
>
|
|
|
|
|